loading...

راسخ

بازدید : 6126
يکشنبه 23 مهر 1402 زمان : 21:32

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است. 8 زیارت گاه برتر در اصفهان بر اساس نظرات کاربران بهترینو به ترتیب عبارتند از امامزاده شاه میر حمزه علیه السلام، امامزاده ابراهیم ع گرکان هفتون، مسجد شیخ لطف الله (امتیاز 4.8)، کلیسای بیت لحم (امتیاز 5.0)، مسجد سید اصفهان (امتیاز 2.0)، مسجد لنبان، مسجد رحیم خان و کلیسای وانک. ساعات بازدید کلیسای بیت اللحم اصفهان بین 8 صبح تا 5:30 عصر میباشد البته نباید فراموش کرد که در روزهای خاص این ساعات میتوانند تغییر کنند. مسجد جامع عمرو و عاص نیز مدتی مقر نگهداری بیت المال بود. گنبد خانه مسجد جامع کبیر یزد متعلق به این دوره است و سر در مرتفع مسجد از نمونه های بارز دوره تیموری و استفاده از تناسبات کشیده در این دوره است. گفتنی است در کنار برخی از اتاقها راهروهایی وجود دارد که برای تردد از اتاقها به بخشهای دیگر خانه نظیر حیاط خلوت، مطبخ و حوض استفاده میشود.

در بررسی این مسجد مانند دیگر بناهای اسلامی با تزیینات متنوعی روبرو هستیم، از جمله توپی های گچی ته آجری . لازم به ذکر است، به دلیل نزدیکی این کویر به روستای صادق آباد، با نام کویر صادق آباد نیز شناخته می شود. چنین برمیآید که روستای زارچ که نام کاریز زارچ از آن باشد، یکی از همان دههایی است که محمدبنمظفر در سال ۷۴۰ هجری قمری ساخت. به همین ترتیب پیوستگی جزء باکل و کل باجزء قوام می یابد و این همان چیزی است که صوفی ایرانی آن را وحدت در کثرت و کثرت در وحدت می نامند. اما در دوره ساسانی که یکی از پربارترین اعصار هنر ایران است، استفاده از گچ به عنوان عامل تزیین جایگاه ویژه ای می یابد و در اکثر بناهای ایران این دوره دیده میشود. این اسماء به صورت تکی، قرینه مزدوج، تکرار چهار اسم حول یک محور و همچنین ترکیب دو اسم در کنار هم در توپی های مسجد جامع یزد دیده میشوند(تصویر ۶). شبستان مذکور از عمقی برابر با دو دهانه فرشانداز و رواق نیز از عمقی حدود یک دهانه برخوردار است. وجود قوس کمخیز تیزهدار بر بالای هر دهانه شبستان در نوع خود جالبتوجه است که پاکار آن از سطح جرزهای طرفین به میزان کمی داخل آمده است.همچنین سازندگان این بنای کهن، عرض دهانه مرکزی شبستان را با اندکی اختلاف از نظر پهنا احداث کردهاند.

این طاق در یک نگاه کلی به دیسه گهوارهای و نیمه یک استوانه به چشم میآید؛ این نیمه استوانه از دیرباز یا به شکل مازهدار یا به شکل تیزهدار ساخته میشدهاست. اتاق های هتل عباسی که تعدادش به 225 باب میرسد، هم اکنون در انواع یک تخته، دوتخته، دو تخته سبز، دو تخته چشم انداز، دو تخته پردیس، سوئیت دو خوابه چهارنفره، سوئیت پردیس دو نفره، سوئیت قاجار دو نفره، سوئیت سبز دو نفره، سوئیت صفوی چهارنفره، سوئیت سه خوابه شش نفره و سوئیت چشم انداز دو نفره از میهمانان پذیرایی میکند. در نهایت باید گفت به سبب طرح یک ایوانی پلان جامع یزد و تناسبات کشیده سردر و گنبد دو پوسته اش این مسجد اهمیت معماری بسیاری دارد. حدودا 5 الی 7 دقیقه طول میکشد تا عکسها به صورت کروماکی چاپ شوند و هزینه این عکسها را باید جداگانه حساب کنید. هزینه ورودی آسیاب وزیر طبق مصوبه سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۴۰۱ هجری شمسی مبلغ ۸۰ هزار تومان است که این هزینه شامل بازدید از دو سازه وابسته به قنات (آسیاب وزیر و پایاب کوشکنو)، ارائه چکمه برای پیمایش در گالری قنات زارچ و بیمه میشود. هزینه بازدید از باغ گلها اصفهان به ازای هر نفر 5 هزار تومان است. شما می توانید تنها طی دو یا سه ساعت از این محله بازدید کنید اما حیف است که از جاذبه های گردشگری محله جلفا به راحتی رد شوید و از آن ها بازدید نکنید. شبستانهای زمستانی مسجددر دو سوی دالان ورودی قرار داردکه نورآن باسنگ مرمر تأمین می شود.همچنین مسجد مؤذنه مستطیل شکل آجری دارد که بر ورودی ضلع شرقی مسجد مشرف می باشد . بنای کنونی مسجد جامع یزد با وسعتی حدود ۱۰۰۰۰ متر مربع مشتمل بر سر در ورودی و جلوخان ،صحن وسیع رواقهای جانبی صحن، ایوان،گنبد خانه و شبستانهای طرفین آن،شبستان بزرگ ستوندار، کتابخانه، تزئینات غنی و زیبا و کتیبه ها و سنگ نوشته های تاریخی و غیر تاریخی است.

قوس شبیه به قوسهای ساسانی؛ منبع عکس: ویکی مدیا (عکاس: Erfanaslan)نقشه مسجد فهرج بسیار سادهتر از تاریخانه دامغان است و شبستانی با سه دهانه دارد که دهانه میانی بزرگتر از دو دهانه چپ و راست آن است. مدیر منطقه ٩ شهرداری اصفهان گفت: ایستگاه حجازی خط دو متروی اصفهان پس از احداث بار ترافیکی خیابان آتشگاه را کاهش میدهد و به حملونقل عمومی کمک شایانی میکند. در روزهای یکشنبه به دلیل برگزاری مراسم مذهبی در کلیسا، بازدید عمومی در آن روز امکان پذیر نیست. به همین جهت و به احتمال زیاد این قسمت، مکانی برای برزگان شهر بوده تا به عنوان بالاترین مقام های دولتی در مرکز تکیه به تماشای مراسم تعزیه مشغول شوند که در محوطه میانی اجرا می شد. این بنا به لحاظ معنوی و معماری بسیار متعالی و قدسی است و به عنوان نمادی کیهانی و الهی در الگوهای معماری مسلمین مورد استفاده قرار میگیرد. دلیل استفاده از عنصر گچ به عنوان ماده ای تزیینی، زود گیری، انعطاف پذیری و سرعت پخش آن بر روی سطوح بزرگ جهت نقش اندازی بود. از این روی در این مقاله، تصویر نقش اساسی را در انتقال مطالب بر عهده دارد. منبع عکس: ویکی پدیا (عکاس: ناشناس)در نگاه نخست، مسجد جامع فهرج یزد بهدلیل نداشتن گنبد، کاشیکاریهای تزیینی و کتیبههایی بر در و دیوار، شباهتی به مسجد نداشته باشد؛ ولی سادگی و بیآلایشی این بنای تاریخی جلایی ستودنی بر روح و جان آدمی به یادگار خواهد گذاشت که تا مدتها عطر خاطرش در ذهن و تصور باقی خواهد ماند. این بنا از لحاظ خوابیدگی گنبد، سردر رفیع و بلند و کاشیکاریهای زیبا و منحصر به فرد، شهرت دارد. در کتاب تاریخ جدید یزد، تالیف احمد کاتب چنین آمده است:و علاءالدوله مسجد قدیم ساخت بر درده؛ آنجا که ارسلان خاتون مناره ساخته بود و بر سر گنبد، مناری ساخت و بر تحت مسجد نقبی بر سر آب زارچ بکند و مردم شهر از آن آب، پیوسته مستفیض میشوند.

احمد ابن کاتب یزدی در تاریخ جدید یزد چنین می نویسد: در اربع و عشرین و سبعمائه (۷۲۴ هجری ) مرتضی اعظم سعید رکن الدین محمد بن قاضی در جهت قبلی مسجد قدیم قطعه ای زمین بخرید و طرح مسجد نو بیانداخت و صفه و گنبد و مقصوره وغرفه ها بنا کرد و اساس آن به سنگ و آجر و گچ بنهاد و چون تمام شد، می خواستند که مسقف کنند، امیر رکن الدین محمد وفات یافت و مولانا سعید شرف الدین تعهد کرد» (کاتب، ۲۵۳۷خ، ۱۱۴). یاد آور میشود که در مقاله بررسی نقوش و شیوه تزیین توپی ته آجری در بناهای دوره سلجوقی و ایلخانی” که تنها مقاله علمی- پژوهشی در مورد توپی که آجری تا زمان نگارش این جستار می باشد، برای ارائه نمونه های تصویری و طراحی شماتیک نگارندگان این نقوش، از منابع تصویری اکثر بناهای دوره سلجوقی و ایلخانی همچون سلطانیه، مقبره امیر ارسلان جاذب، مسجد جامع ورامین وغیره، به انضمام یازده بنای شاخص استان اصفهان متعلق به همان دوره بهره گرفته اند. جالب است بدانید ناتیلوس نام همان زیر دریایی معروفی است که در کتاب دو هزار فرسنگ زیر دریا نوشته ژول ورن، از آن برای رفتن به اعماق دریا استفاده شده است. همان گونه که بیان شد معماران ایرانی برای اجرای چفد از لنگههای گچی به عنوان راهنما استفاده میکردند. به اين ترتيب خانههای بيشتری، بخت داشتن پاياب و دسترسی به آب قنات را پيدا میکردند. عکس ارسالی: زهره منتظردر یزد تقریبا تمام آسیابها با آب قنات کار میکنند و بدون بهرهگیری از آنها در جایی که بهرهگیری از انرژی محرکه دیگری چون باد یا رودخانه امکانپذیر نبود، مردم باید با آسیابهای دستی گندم را به آرد تبدیل میکردند. برای دیدن این درخت تاریخی باید از یزد به سمت ابرکوه بروید.درخت سرو ابرکوه با 4500 سال قدمت، شما را شگفت زده اجاره ماشین برای سفر خواهد کرد.

شما در طراحی پروژه مسجد با به بعد مکانی آن توجه کنید زیرا مسجد ها یکی از مکان های پر رفت و آمد می باشد . بهترین فصل بازدید از باغ گلها اصفهان بهار و تابستان می باشد زیرا در این زمان ها زیبایی های این مکان دل انگیز به بیشترین حد خود رسیده و شکوفایی گل ها گردشگران تور اصفهان را به وجد می آورند. لازم به ذکر است که حمام خان یزد، با شماره 2406 در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. بله. قنات زارچ نهتنها در فهرست آثار ملی، بلکه در فهرست میراث یونسکو به ثبت رسیده است. در چهلمین اجلاس میراث جهانی یونسکو که در ژوئیه ۲۰۱۶ و در استانبول برگزار شد، یازده قنات ایرانی به عنوان بیستمین اثر ایران بر اساس دو معیار از ۶ معیار فرهنگی کمیته میراث جهانی در فهرستش قرار گرفت. مابقی مطالب به صورت میدانی و با راهنمایی اساتید معماری سنتی سازمان میراث فرهنگی یزد بدست آمده است. سرهنگ اصغر زارع در گفتوگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از روز گذشته طبق اعلام سازمان هواشناسی شاهد طوفان شن در محورهای شرقی استان به خصوص محور خور - طبس بودیم که بلافاصله تیمهای ویژه پلیس راه در محورهای مذکور مستقر و نسبت به انسداد راه برای خودروها و اعمال ممنوعیتهای تردد مقطعی کردند. نظرباینکه طی بازرسیهای معموله درکارخانجات نقایص مهم بهداشتی ازقبیل فقدان ماسک ودستگاههای تهویه ووسائل جلوگیری ازگردوغبارمشاهده میشدنمونههایی ازماسکها وشیرآب وغربالهای سربسته ودستگاههای تهویه ووسائل حفاظت کارباکمک متخصص سازمان بین المللی کارومهندسین کارتهیه شده که بانصب واستقرار آن درکارخانجات تقلیل معتنابهی درمیزان حوادث وبیماریهای ناشی ازکارحاصل شده وکمک موثری به بهداشت کارگران خواهدشد.

نماینده مذکور جهت حفاظت و نگهداری و حفر پیشکار، مقنی و کارگر قنات را به کار میگیرد تا به نحو احسن هرگونه عملیات مورد نیاز را بهخوبی انجام دهد و دستمزد کارگران را پرداخت کند.از سوی شورای قنات دو نفر بهعنوان میراب جهت توزیع و تقسیم آب قنات، یکی در محل سرچشمه و دیگری در محل توده زارچ بهمدت یک سال انتخاب میشوند. این روش مانند روش اجرای طاق ضربیهای امروزی است که بین دو تیر آهن اجرا میشوند. در طاق هره (ایلامی) مانند چفد هره چین منحنی چفد به صورت ردیفی بر روی دیوار به موازات هم چیده میشود و از دو طرف بالا میآیند در این حالت از دو لنگهٔ گچی راهنما در ابتدا و انتهای کار بهره میگیرند. برخی از کوچههای محله آنقدر تنگ و باریک هستند که عبور همزمان دو نفر از آنها بدون برخورد با یکدیگر تقریباً غیر ممکن است. این بادگیر هشت ضلعی باعث هدایت باد در جهات مختلف به سمت پایین شده و با وزش باد روی سطح آب حوض باعث جریان هوای خنک در داخل عمارت میشود. در احداث این باغ اهداف مختلفی از قبیل افزایش زیبایی های شهر، محیطی تفریحی، آموزش و شناخت گیاهان، انجام پژوهش های لازم، کمک به محیط زیست، ایجاد هوای پاک و ساخت باغ ایرانی با تلفیقی از هنر معاصر و قدیم مدنظر قرار گرفته است. درواقع، بسیاری از مردم دوست داشتند كه در شبهای مهتابی تابستان با رفتن به روی این صحن، در محلی دور از رفتوآمد و جای كفش دیگران نماز بخوانند و عبادت كنند. معماران و باستانشناسان بر این باورند که این شبستان بهدلیل قرارگیری در بیرون از محوطه مسجد، تفاوت در سبک پوشش نسبت به شبستان اصلی و همچنین ابعاد خشتهای به کار رفته، پس از تاسیس مسجد ساخته شده است.

برای مثال بانی مناره های س ردر مسجد جامع، آقا جمال الدین محمد، مشهور به “مهتر جمال” حاکم یزد در دوره شاه تهماسب صفوی بوده است ویا شبستان زمستانی که در جهت غربی صحن مسجد بنا شده است مربوط به زمانی است که شاهزاده محمد ولی میرزا در سال ۱۲۳۶ هجری به حکومت یزد رسید. برای مثال در توپیهای دهلیزهای مسجد جامع، به ندرت میتوان دو نقش اسمائی را دید که ش بیه به هم باشند. شاید برای یک گردش مفصل در چهارباغ به نصف روز یا یک روز زمان نیاز داشته باشید؛ ولی برای بازدید از دیدنیهای اطراف چهارباغ حداقل به دو روز کامل نیاز خواهید داشت. علاوه بر آن ها، علتی که امروزه باعث ترک خوردن سی و سه پل شده، عبور ماشین های سنگین در اطراف آن است اما پس از انقلاب عبور ماشین ها از روی این پل ممنوع شد. در طول مسیر از جاذبههای اطراف میدان مثل عمارت عالی قاپو، بازار قیصریه، مسجد شاه و مسجد شیخ لطفالله هم دیدن کنید. در این مقاله تلاش شده است پس از برشمردن سابقه تاریخی، پیشینه و روش اجرای توپی در بناهای اسلامی به عنوان آرایه ای مستقل از تزئیناتی همچون گچبری و آجرکاری، ویژگی های تزئینی و تصویری این نوع تزئین در مسجد جامع یزد نیز مورد مطالعه قرار گیرد.در این بین، مواد بکار رفته در توپی ها، تناسب این نوع تزیین با محل اجرای آنها در این بنا و جایگاه نقوش حک شده بر آنها به عنوان عامل بصری تأثیرگذار، هم از نظر مفهومی و هم از نظر بصری در قالب تصویر، مورد بررسی قرار گرفته است.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است. 8 زیارت گاه برتر در اصفهان بر اساس نظرات کاربران بهترینو به ترتیب عبارتند از امامزاده شاه میر حمزه علیه السلام، امامزاده ابراهیم ع گرکان هفتون، مسجد شیخ لطف الله (امتیاز 4.8)، کلیسای بیت لحم (امتیاز 5.0)، مسجد سید اصفهان (امتیاز 2.0)، مسجد لنبان، مسجد رحیم خان و کلیسای وانک. ساعات بازدید کلیسای بیت اللحم اصفهان بین 8 صبح تا 5:30 عصر میباشد البته نباید فراموش کرد که در روزهای خاص این ساعات میتوانند تغییر کنند. مسجد جامع عمرو و عاص نیز مدتی مقر نگهداری بیت المال بود. گنبد خانه مسجد جامع کبیر یزد متعلق به این دوره است و سر در مرتفع مسجد از نمونه های بارز دوره تیموری و استفاده از تناسبات کشیده در این دوره است. گفتنی است در کنار برخی از اتاقها راهروهایی وجود دارد که برای تردد از اتاقها به بخشهای دیگر خانه نظیر حیاط خلوت، مطبخ و حوض استفاده میشود.

در بررسی این مسجد مانند دیگر بناهای اسلامی با تزیینات متنوعی روبرو هستیم، از جمله توپی های گچی ته آجری . لازم به ذکر است، به دلیل نزدیکی این کویر به روستای صادق آباد، با نام کویر صادق آباد نیز شناخته می شود. چنین برمیآید که روستای زارچ که نام کاریز زارچ از آن باشد، یکی از همان دههایی است که محمدبنمظفر در سال ۷۴۰ هجری قمری ساخت. به همین ترتیب پیوستگی جزء باکل و کل باجزء قوام می یابد و این همان چیزی است که صوفی ایرانی آن را وحدت در کثرت و کثرت در وحدت می نامند. اما در دوره ساسانی که یکی از پربارترین اعصار هنر ایران است، استفاده از گچ به عنوان عامل تزیین جایگاه ویژه ای می یابد و در اکثر بناهای ایران این دوره دیده میشود. این اسماء به صورت تکی، قرینه مزدوج، تکرار چهار اسم حول یک محور و همچنین ترکیب دو اسم در کنار هم در توپی های مسجد جامع یزد دیده میشوند(تصویر ۶). شبستان مذکور از عمقی برابر با دو دهانه فرشانداز و رواق نیز از عمقی حدود یک دهانه برخوردار است. وجود قوس کمخیز تیزهدار بر بالای هر دهانه شبستان در نوع خود جالبتوجه است که پاکار آن از سطح جرزهای طرفین به میزان کمی داخل آمده است.همچنین سازندگان این بنای کهن، عرض دهانه مرکزی شبستان را با اندکی اختلاف از نظر پهنا احداث کردهاند.

این طاق در یک نگاه کلی به دیسه گهوارهای و نیمه یک استوانه به چشم میآید؛ این نیمه استوانه از دیرباز یا به شکل مازهدار یا به شکل تیزهدار ساخته میشدهاست. اتاق های هتل عباسی که تعدادش به 225 باب میرسد، هم اکنون در انواع یک تخته، دوتخته، دو تخته سبز، دو تخته چشم انداز، دو تخته پردیس، سوئیت دو خوابه چهارنفره، سوئیت پردیس دو نفره، سوئیت قاجار دو نفره، سوئیت سبز دو نفره، سوئیت صفوی چهارنفره، سوئیت سه خوابه شش نفره و سوئیت چشم انداز دو نفره از میهمانان پذیرایی میکند. در نهایت باید گفت به سبب طرح یک ایوانی پلان جامع یزد و تناسبات کشیده سردر و گنبد دو پوسته اش این مسجد اهمیت معماری بسیاری دارد. حدودا 5 الی 7 دقیقه طول میکشد تا عکسها به صورت کروماکی چاپ شوند و هزینه این عکسها را باید جداگانه حساب کنید. هزینه ورودی آسیاب وزیر طبق مصوبه سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۴۰۱ هجری شمسی مبلغ ۸۰ هزار تومان است که این هزینه شامل بازدید از دو سازه وابسته به قنات (آسیاب وزیر و پایاب کوشکنو)، ارائه چکمه برای پیمایش در گالری قنات زارچ و بیمه میشود. هزینه بازدید از باغ گلها اصفهان به ازای هر نفر 5 هزار تومان است. شما می توانید تنها طی دو یا سه ساعت از این محله بازدید کنید اما حیف است که از جاذبه های گردشگری محله جلفا به راحتی رد شوید و از آن ها بازدید نکنید. شبستانهای زمستانی مسجددر دو سوی دالان ورودی قرار داردکه نورآن باسنگ مرمر تأمین می شود.همچنین مسجد مؤذنه مستطیل شکل آجری دارد که بر ورودی ضلع شرقی مسجد مشرف می باشد . بنای کنونی مسجد جامع یزد با وسعتی حدود ۱۰۰۰۰ متر مربع مشتمل بر سر در ورودی و جلوخان ،صحن وسیع رواقهای جانبی صحن، ایوان،گنبد خانه و شبستانهای طرفین آن،شبستان بزرگ ستوندار، کتابخانه، تزئینات غنی و زیبا و کتیبه ها و سنگ نوشته های تاریخی و غیر تاریخی است.

قوس شبیه به قوسهای ساسانی؛ منبع عکس: ویکی مدیا (عکاس: Erfanaslan)نقشه مسجد فهرج بسیار سادهتر از تاریخانه دامغان است و شبستانی با سه دهانه دارد که دهانه میانی بزرگتر از دو دهانه چپ و راست آن است. مدیر منطقه ٩ شهرداری اصفهان گفت: ایستگاه حجازی خط دو متروی اصفهان پس از احداث بار ترافیکی خیابان آتشگاه را کاهش میدهد و به حملونقل عمومی کمک شایانی میکند. در روزهای یکشنبه به دلیل برگزاری مراسم مذهبی در کلیسا، بازدید عمومی در آن روز امکان پذیر نیست. به همین جهت و به احتمال زیاد این قسمت، مکانی برای برزگان شهر بوده تا به عنوان بالاترین مقام های دولتی در مرکز تکیه به تماشای مراسم تعزیه مشغول شوند که در محوطه میانی اجرا می شد. این بنا به لحاظ معنوی و معماری بسیار متعالی و قدسی است و به عنوان نمادی کیهانی و الهی در الگوهای معماری مسلمین مورد استفاده قرار میگیرد. دلیل استفاده از عنصر گچ به عنوان ماده ای تزیینی، زود گیری، انعطاف پذیری و سرعت پخش آن بر روی سطوح بزرگ جهت نقش اندازی بود. از این روی در این مقاله، تصویر نقش اساسی را در انتقال مطالب بر عهده دارد. منبع عکس: ویکی پدیا (عکاس: ناشناس)در نگاه نخست، مسجد جامع فهرج یزد بهدلیل نداشتن گنبد، کاشیکاریهای تزیینی و کتیبههایی بر در و دیوار، شباهتی به مسجد نداشته باشد؛ ولی سادگی و بیآلایشی این بنای تاریخی جلایی ستودنی بر روح و جان آدمی به یادگار خواهد گذاشت که تا مدتها عطر خاطرش در ذهن و تصور باقی خواهد ماند. این بنا از لحاظ خوابیدگی گنبد، سردر رفیع و بلند و کاشیکاریهای زیبا و منحصر به فرد، شهرت دارد. در کتاب تاریخ جدید یزد، تالیف احمد کاتب چنین آمده است:و علاءالدوله مسجد قدیم ساخت بر درده؛ آنجا که ارسلان خاتون مناره ساخته بود و بر سر گنبد، مناری ساخت و بر تحت مسجد نقبی بر سر آب زارچ بکند و مردم شهر از آن آب، پیوسته مستفیض میشوند.

احمد ابن کاتب یزدی در تاریخ جدید یزد چنین می نویسد: در اربع و عشرین و سبعمائه (۷۲۴ هجری ) مرتضی اعظم سعید رکن الدین محمد بن قاضی در جهت قبلی مسجد قدیم قطعه ای زمین بخرید و طرح مسجد نو بیانداخت و صفه و گنبد و مقصوره وغرفه ها بنا کرد و اساس آن به سنگ و آجر و گچ بنهاد و چون تمام شد، می خواستند که مسقف کنند، امیر رکن الدین محمد وفات یافت و مولانا سعید شرف الدین تعهد کرد» (کاتب، ۲۵۳۷خ، ۱۱۴). یاد آور میشود که در مقاله بررسی نقوش و شیوه تزیین توپی ته آجری در بناهای دوره سلجوقی و ایلخانی” که تنها مقاله علمی- پژوهشی در مورد توپی که آجری تا زمان نگارش این جستار می باشد، برای ارائه نمونه های تصویری و طراحی شماتیک نگارندگان این نقوش، از منابع تصویری اکثر بناهای دوره سلجوقی و ایلخانی همچون سلطانیه، مقبره امیر ارسلان جاذب، مسجد جامع ورامین وغیره، به انضمام یازده بنای شاخص استان اصفهان متعلق به همان دوره بهره گرفته اند. جالب است بدانید ناتیلوس نام همان زیر دریایی معروفی است که در کتاب دو هزار فرسنگ زیر دریا نوشته ژول ورن، از آن برای رفتن به اعماق دریا استفاده شده است. همان گونه که بیان شد معماران ایرانی برای اجرای چفد از لنگههای گچی به عنوان راهنما استفاده میکردند. به اين ترتيب خانههای بيشتری، بخت داشتن پاياب و دسترسی به آب قنات را پيدا میکردند. عکس ارسالی: زهره منتظردر یزد تقریبا تمام آسیابها با آب قنات کار میکنند و بدون بهرهگیری از آنها در جایی که بهرهگیری از انرژی محرکه دیگری چون باد یا رودخانه امکانپذیر نبود، مردم باید با آسیابهای دستی گندم را به آرد تبدیل میکردند. برای دیدن این درخت تاریخی باید از یزد به سمت ابرکوه بروید.درخت سرو ابرکوه با 4500 سال قدمت، شما را شگفت زده اجاره ماشین برای سفر خواهد کرد.

شما در طراحی پروژه مسجد با به بعد مکانی آن توجه کنید زیرا مسجد ها یکی از مکان های پر رفت و آمد می باشد . بهترین فصل بازدید از باغ گلها اصفهان بهار و تابستان می باشد زیرا در این زمان ها زیبایی های این مکان دل انگیز به بیشترین حد خود رسیده و شکوفایی گل ها گردشگران تور اصفهان را به وجد می آورند. لازم به ذکر است که حمام خان یزد، با شماره 2406 در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. بله. قنات زارچ نهتنها در فهرست آثار ملی، بلکه در فهرست میراث یونسکو به ثبت رسیده است. در چهلمین اجلاس میراث جهانی یونسکو که در ژوئیه ۲۰۱۶ و در استانبول برگزار شد، یازده قنات ایرانی به عنوان بیستمین اثر ایران بر اساس دو معیار از ۶ معیار فرهنگی کمیته میراث جهانی در فهرستش قرار گرفت. مابقی مطالب به صورت میدانی و با راهنمایی اساتید معماری سنتی سازمان میراث فرهنگی یزد بدست آمده است. سرهنگ اصغر زارع در گفتوگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از روز گذشته طبق اعلام سازمان هواشناسی شاهد طوفان شن در محورهای شرقی استان به خصوص محور خور - طبس بودیم که بلافاصله تیمهای ویژه پلیس راه در محورهای مذکور مستقر و نسبت به انسداد راه برای خودروها و اعمال ممنوعیتهای تردد مقطعی کردند. نظرباینکه طی بازرسیهای معموله درکارخانجات نقایص مهم بهداشتی ازقبیل فقدان ماسک ودستگاههای تهویه ووسائل جلوگیری ازگردوغبارمشاهده میشدنمونههایی ازماسکها وشیرآب وغربالهای سربسته ودستگاههای تهویه ووسائل حفاظت کارباکمک متخصص سازمان بین المللی کارومهندسین کارتهیه شده که بانصب واستقرار آن درکارخانجات تقلیل معتنابهی درمیزان حوادث وبیماریهای ناشی ازکارحاصل شده وکمک موثری به بهداشت کارگران خواهدشد.

نماینده مذکور جهت حفاظت و نگهداری و حفر پیشکار، مقنی و کارگر قنات را به کار میگیرد تا به نحو احسن هرگونه عملیات مورد نیاز را بهخوبی انجام دهد و دستمزد کارگران را پرداخت کند.از سوی شورای قنات دو نفر بهعنوان میراب جهت توزیع و تقسیم آب قنات، یکی در محل سرچشمه و دیگری در محل توده زارچ بهمدت یک سال انتخاب میشوند. این روش مانند روش اجرای طاق ضربیهای امروزی است که بین دو تیر آهن اجرا میشوند. در طاق هره (ایلامی) مانند چفد هره چین منحنی چفد به صورت ردیفی بر روی دیوار به موازات هم چیده میشود و از دو طرف بالا میآیند در این حالت از دو لنگهٔ گچی راهنما در ابتدا و انتهای کار بهره میگیرند. برخی از کوچههای محله آنقدر تنگ و باریک هستند که عبور همزمان دو نفر از آنها بدون برخورد با یکدیگر تقریباً غیر ممکن است. این بادگیر هشت ضلعی باعث هدایت باد در جهات مختلف به سمت پایین شده و با وزش باد روی سطح آب حوض باعث جریان هوای خنک در داخل عمارت میشود. در احداث این باغ اهداف مختلفی از قبیل افزایش زیبایی های شهر، محیطی تفریحی، آموزش و شناخت گیاهان، انجام پژوهش های لازم، کمک به محیط زیست، ایجاد هوای پاک و ساخت باغ ایرانی با تلفیقی از هنر معاصر و قدیم مدنظر قرار گرفته است. درواقع، بسیاری از مردم دوست داشتند كه در شبهای مهتابی تابستان با رفتن به روی این صحن، در محلی دور از رفتوآمد و جای كفش دیگران نماز بخوانند و عبادت كنند. معماران و باستانشناسان بر این باورند که این شبستان بهدلیل قرارگیری در بیرون از محوطه مسجد، تفاوت در سبک پوشش نسبت به شبستان اصلی و همچنین ابعاد خشتهای به کار رفته، پس از تاسیس مسجد ساخته شده است.

برای مثال بانی مناره های س ردر مسجد جامع، آقا جمال الدین محمد، مشهور به “مهتر جمال” حاکم یزد در دوره شاه تهماسب صفوی بوده است ویا شبستان زمستانی که در جهت غربی صحن مسجد بنا شده است مربوط به زمانی است که شاهزاده محمد ولی میرزا در سال ۱۲۳۶ هجری به حکومت یزد رسید. برای مثال در توپیهای دهلیزهای مسجد جامع، به ندرت میتوان دو نقش اسمائی را دید که ش بیه به هم باشند. شاید برای یک گردش مفصل در چهارباغ به نصف روز یا یک روز زمان نیاز داشته باشید؛ ولی برای بازدید از دیدنیهای اطراف چهارباغ حداقل به دو روز کامل نیاز خواهید داشت. علاوه بر آن ها، علتی که امروزه باعث ترک خوردن سی و سه پل شده، عبور ماشین های سنگین در اطراف آن است اما پس از انقلاب عبور ماشین ها از روی این پل ممنوع شد. در طول مسیر از جاذبههای اطراف میدان مثل عمارت عالی قاپو، بازار قیصریه، مسجد شاه و مسجد شیخ لطفالله هم دیدن کنید. در این مقاله تلاش شده است پس از برشمردن سابقه تاریخی، پیشینه و روش اجرای توپی در بناهای اسلامی به عنوان آرایه ای مستقل از تزئیناتی همچون گچبری و آجرکاری، ویژگی های تزئینی و تصویری این نوع تزئین در مسجد جامع یزد نیز مورد مطالعه قرار گیرد.در این بین، مواد بکار رفته در توپی ها، تناسب این نوع تزیین با محل اجرای آنها در این بنا و جایگاه نقوش حک شده بر آنها به عنوان عامل بصری تأثیرگذار، هم از نظر مفهومی و هم از نظر بصری در قالب تصویر، مورد بررسی قرار گرفته است.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 5

درباره ما
موضوعات
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
    خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    <
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 55
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 1
  • بازدید امروز : 241
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 629
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 3855
  • بازدید ماه : 20374
  • بازدید سال : 100784
  • بازدید کلی : 342036
  • کدهای اختصاصی